بانوی کرد

"همایش ملی بانوی کرد" / از ریشه های تاریخی تا افق‌های نوین

0
Subtotal: تومان

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

0
Subtotal: تومان

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

همایش بانوی کُرد؛ پاسخ به تهدیدات دشمن با معرفی زنان الگوی کردستان

به گزارش روابط عمومی همایش بانوی کُرد؛ سال‌هاست که دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران از دو راهبرد موازی «قومیت‌گرایی» و «بهره‌برداری از مسئله جنسیت» برای ایجاد ناامنی و تشتت در کشور استفاده می‌کنند. استان کردستان با قوم بصیر و مؤمن کرد، همواره یکی از اهداف اصلی این توطئه‌ها بوده است. رسانه‌های معاند و سرویس‌های اطلاعاتی متعدد تلاش کرده‌اند تا با تحریف تاریخ و هویت زنان کرد، آنها را در مقابل انقلاب اسلامی قرار دهند. اما واقعیت میدانی چیز دیگری است: زنان کرد در طول تاریخ نه تنها پوشش و حیا و وفاداری خانوادگی کم‌نظیری داشته‌اند، بلکه با تقدیم بیش از پانصد شهید زن و حضور در عرصه‌های علمی، فرهنگی و حتی فناوری فضایی (مانند پروژه ماهواره کوثر)، مایه افتخار ایران اسلامی بوده‌اند. اکنون حوزه علمیه خواهران استان کردستان با برگزاری همایش ملی «بانوی کرد» قصد دارد تا این واقعیت مغفول‌مانده را به جامعه معرفی کند. در زیر مشروح گفت‌وگوی حوزه استان های خبرگزاری تقریب با حجت‌الاسلام والمسلمین پیام عبدالملکی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان کردستان را می‌خوانید.

با سلام و خداقوت. جناب عبدالملکی، دشمنان نظام چه رویکردی نسبت به قومیت‌ها به‌ویژه قوم کرد در پیش گرفته‌اند و چرا این موضوع اینقدر حساس است؟

حجت‌الاسلام عبدالملکی: ضمن عرض سلام. از دیرباز دشمنان ایران اسلامی روی مسئله قومیت تمرکز کرده‌اند تا اقوام مختلف را که ظرفیتی بزرگ برای کشور هستند، علیه نظام جمهوری اسلامی بشورانند یا اقدامات خرابکارانه رقم بزنند. اما خوشبختانه با هوشیاری و بصیرت اقوام ایرانی، هیچ‌کدام از این نقشه‌ها تا امروز عملیاتی نشده است. قوم کُرد نیز یکی از اهداف اصلی دشمن است؛ بیش از پنجاه شبکه ماهواره‌ای کردی و بیش از بیست سرویس اطلاعاتی روی این مسئله کار می‌کنند. اما کردستان قومی بصیر و دارای معرفت است و هیچ‌گاه موفق نخواهند شد.

 پس از فتنه ۱۴۰۱ و شعار «زن، زندگی، آزادی»، بحث جنسیت نیز به ابزاری تبدیل شد. چگونه می‌توان در تلاقی دو موضوع قومیت و جنسیت، یک کار جدی انجام داد؟

حجت‌الاسلام عبدالملکی: دقیقاً. از یک سو مسئله قومیت و از سوی دیگر مسئله جنسیت مطرح شد. دشمنان و برخی باشگاه‌ها از این فضا سوءاستفاده کردند و فتنه ۱۴۰۱ را رقم زدند. ما در پاسخ به این تلاقی، تصمیم به برگزاری همایشی تحت عنوان «بانوی کرد» گرفتیم؛ با دو قید «بانو» برای جنسیت و «کرد» برای قومیت. ادعای ما این است که بانوان کرد، از حیث هویتی، همیشه جزو زنان الگو و دارای شخصیتی منحصربه‌فرد بوده‌اند. اتهاماتی که به خاستگاه فکری آنان زده می‌شود، کاملاً خلاف واقع است.

آیا می‌توانید به نمونه‌هایی از مفاخر و شخصیت‌های شاخص بانوان کرد اشاره کنید که ناشناخته مانده‌اند؟

حجت‌الاسلام عبدالملکی: متأسفانه ما نتوانسته‌یم به‌درستی تاریخ زنان کرد و آن ویژگی‌های هویتی را به جامعه معرفی کنیم. اجازه بدهید نام چند تن را ببرم:
فاطمه گلواخی: یک زن کُرد اهل سنت و شیرزنی که در مقابل استکبار جهانی (حمله شوروی) ایستاد و حماسه آفرید. متأسفانه خودِ اکراد هم او را خوب نمی‌شناسند.
ماه‌شرف خانم اردلان (مستوره اردلان): از دانشمندان و شاعران نامی که تا حدی معرفی شده است.
جهان‌آرا خانم پاوه‌ای: شاعرِ صاحب‌دیوان.
در میان معاصران: خانم ثریا مطهرنیا (معلم نمونه بیجار و جزو ده معلم برتر دنیا)، خانم نرگس قلی‌زاده (سرپرست تیم علمی پروژه ماهواره کوثر). این‌ها شخصیت‌های کردی هستند که مایه افتخارند.

غیر از شخصیت‌های برجسته، چه ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری در زنان کرد می‌تواند به عنوان الگو مطرح شود؟

حجت‌الاسلام عبدالملکی: زنان کرد از حیث اخلاق، رفتار، انس، مهر و وفا در خانواده و جامعه کم‌نظیرند. پوشش کردی یکی از پوشیده‌ترین لباس‌هاست. در مسئله عفت، حیا، تحکیم خانواده، اقتصاد خانواده و نقش مادری، نقاط بسیار زیبایی داریم که در جای دیگر یافت نمی‌شود. این ظرفیت عظیم باید به جامعه عرضه شود.

نقش زنان کُرد در دفاع از انقلاب و نظام چه بوده است؟

عبدالملکی: ما قریب به ۵۶۰ شهید زن کرد در طول انقلاب اسلامی داشته‌ایم. زنانی که جان خود را برای وفاداری به انقلاب دادند؛ در مقابل چشمانشان فرزندان و عزیزانشان به شهادت رسید، اما پای ایمان، انقلاب و ارزش‌هایشان ایستادند. واقعاً باید روی این فداکاری‌ها کار شود.

لطفاً درباره جزئیات برگزاری همایش «بانوی کُرد» و فراخوان آن توضیح دهید.

حجت‌الاسلام عبدالملکی: دبیرخانه اجرایی همایش از حدود یک سال قبل تشکیل شده و کمیته ملی آن برقرار است. چندین جلد کتاب در دست تدوین است. فراخوان مقاله تا پایان اسفند ۱۴۰۴ بود که به دلیل شرایط جنگ و کشور، تا پایان خرداد ماه تمدید شد. علاوه بر مقاله، جشنواره فرهنگی نیز داریم. علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در قالب شعر، داستان کوتاه، محصولات رسانه‌ای، عکس، پادکست، فیلم کوتاه و اینفوگرافی ارسال کنند. یک سایت به آدرس «بانوی کرد»  طراحی شده که می‌توانید آثار را از طریق آن ارسال نمایید.

سخن پایانی؟

حجت‌الاسلام عبدالملکی: هدف ما این است که بانوی کرد را به تمام جهان و به‌ویژه ایران اسلامی معرفی کنیم. از همه مسئولین استان کردستان، استان‌های همجوار (کرمانشاه، آذربایجان غربی، ایلام) و همه عزیزانی که یک سال اخیر ما را یاری کردند، تقدیر و تشکر می‌کنم. امیدواریم با حول قوه الهی، یک کار فاخر و مایه افتخار قوم کرد و زنان کرد رقم بزنیم و واقعیت مغفول‌مانده را احیا کنیم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

انتهای پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا